Monday, February 3, 2014

Punca gatal-gatal badan!!!

Salam kengkawan semua ... ni nak kongsi cerita ngan kengkawan diluar sana berkenaan misteri gatal-gatal dibadan dan kaki…. Hampir seminggu terakhir ini kami dirumah terkena serangan gatal-gatal yang misteri. first sekali suami sya tetiba kat badan naik bijik-bijik merah dan dia kata benda tue gatal sangat sampai naik gatal satu badan . Tapi gatal tue tak abis kat suami terus saya pun kena gatal-gatal gak saya pun mengeluh kaki saya sering gatal-gatal seperti ada gigitan serangga. Kadang juga tidak nampak ada bekas apa-apa, tapi rasanya gatal. Saya garuk sampai merah begitu gak dengan suamiku yang paling parah… hampir di sekujur dua kakinya (dari lutut ke bawah) dan semua lengan benjol-benjol merah, dan bahkan luka-luka bekas garukan kerana tidak tahan dengan gatalnya dan yang terakhir aku sendiri. kami pikir kena alergi sesuatu. Sampai  ke Klinik buat pemeriksaan , tapi hanya diberi (Injection) Suntikan dan ubat Sapu. Tapi mustahil gak alergi coz saya ngan suami d rumah xpernah makan makanan yg buat alergic. Jadi aku yakin, ini pasti ada faktor lain. Tapi apaaaa? Gerangan apakah ini? Apa penyebab gatal-gatal misteri ini? Aku tidak yakin kalau itu adalah nyamuk, kerana di rumah kami tidak ada nyamuk klu ada pun mgkn seekor dua jeee!!!! dan bekas gigitannya sedikit berbeza. Lihat Gambar nie!!!!


Akhirnya,….. terjawab la misteri mahluk pembuat gatal itu. Ia sejenis kutu, yang ukurannya kecil. Ketika ku lihat hasil ditangkap oleh suamiku , agak seram juga. Ia punya kaki panjang berbulu, yang membuatnya pintar melompat. Tubuhnya terlihat diselimuti kulit yang keras. Terbukti agak sulit untuk dipenyet atau di bunuh dengan begitu saja. Dan yang bikin gatal adalah adanya semacam tanduk di kepalanya, coz kalau merayap dan melekat di kulit nampaknya menyebar semacam toksin yang bikin  gatal sekali.

Dari mana dia datang??? saya pun tak tau...  tetapi bila google internet tentang Kutu Setan nie.. rupa-rupanya adalah kutu haiwan ternakkan atau haiwan liar, dan kerana lingkungannya kurang pasti, mungkin dia menyebar ke tempat kami. . Tapi di depan rumah kami, ada sarang kucing baru beranak mungkin nie la pembawanya nie. Ketika aku search di google, bekas gatal kutu kucing mirip yang kami alami, demikian juga gambar kutunya, mirip juga. Untuk mengatasi gatalnya, saya search google cara-cara menangani… Niela gambar Kutu Kucing @ (Kutu Setan) 




P/S: Cara mengatasinya buat masa ini kami tabur garam dan spry guna air lemon yang di rebus..
Semoga cara ini dapat membunuh kutu nie..
xtahan dah nak tanggung gatal-gatal nie huhuhuhuhuuuuu..

1 comment:

Unknown said...

nak tanya... macam mana nak hilangkan gatal 2 dekat badan?

Jom Tengok Lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sudi-sudikan la Drop Nama Anda di Sini !!!!